Magische formule voor een goede sales pitch

Hoe trigger je je gesprekspartner op korte en krachtige wijze?

Beluister je liever de podcast, scroll dan naar beneden of klik hier


Je kent het vast…

Netwerkmomenten, seminaries, workshops, sales situaties waar ze je dé cruciale vraag stellen: “En, wat doe jij?”

Lijkt een eenvoudige vraag, simpel en helder.

Maar vaak is het antwoord niet zo eenvoudig, noch simpel, noch helder.

De gepassioneerde ondernemer, zoals ik, Karina Urbina, zou vroeger dan super enthousiast beginnen vertellen wat hij of zij doet en voor wie. En daar bovenop voorbeelden geven, contexten schetsen enzovoort. De passie zou ervan af druipen en je zit dan te vertellen en te vertellen vol overgave en vol liefde. Maar snel haakt de tegenpartij, jouw gesprekspartner, af door een piepend geluid dat overeenstemt het een overlijden.

Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeepppppppppppppppp! En niets meer! Geen geluid, geen gepink, geen emotie! Niets!

En jij blijft maar vertellen en vertellen en vertellen.

Terwijl ik dit vertel, schaam ik me nog steeds over hoe ik dit jaren gedaan heb.

En erger nog! Ik had het niet door!

Eén ding was zéker (om het toch positief te bekijken): ik was gepassioneerd!

Maar een ander ding was nog zekerder: de tegenpartij had totaal niet begrepen wat ik deed, was niet in staat om kort en krachtig te reproduceren wat ik had verteld en was daarbij nog klinisch dood verklaard.

Vervelend! Héél vervelend!

Want wat willen we als ondernemer?

Wij willen dat de tegenpartij, jouw gesprekspartner, duidelijk begrepen heeft wat jij doet en daardoor getriggerd wordt om bijkomende informatie te vragen én idealer, vroeg of laat klant wordt! Zou dit nu niet fantastisch zijn?!

Absoluut!

En hoe vaker je naar netwerk evenementen, seminaries, workshops gaat of in concrete verkoopsituaties terecht komt, merk je dat er uiteindelijk méér mensen zijn die niet in staat zijn om kort en krachtig te omschrijven wie ze zijn en wat ze doen.

Spijtig inderdaad! Spijtig omdat je maar een paar seconden hebt om een eerste indruk na te laten en als deze al van het begin mislukt, dan ziet het er niet onmiddellijk uit dat die persoon vroeg of laat bij jou gaat kopen.

Goed, genoeg in de wonde geploeterd!

Waar gaat het nu over? En hoe kunnen we het dan wél goed doen?

Het gaat hier overduidelijk over ‘Hoe je kort en krachtig jouw “sales pitch of elevator pitch” kan neerzetten?

Wat is een sales pitch of elevator pitch?

Een sales pitch is een korte, en zéér krachtige omschrijving van hetgeen jij doet.

Dus wat jij verkoopt: producten of diensten.

Doelstelling hierbij is dat jouw gesprekspartner duidelijk begrijpt wat jouw business is en daarenboven in staat is om jouw boodschap te reproduceren.

En belangrijk hierbij is ook dat hij zo getriggerd is over hetgeen jij vertelt dat hij naar meer info vraagt, zoals: aha, en hoe doe je dit?

Maar dit is toch wat iedereen toch probeert te doen?

Ja, maar dan doet de ene dit wat beter dan de andere.

En is er überhaupt een magische formule om dit correct te doen?

Ja!

Ik gebruik een eenvoudige formule die mij helpt, maar ook onze klanten, om kort en krachtig weer te geven wat je doet.

Is dit de enige formule? Uiteraard niet. Maar ik vind het wel een goede formule!

Zie hier de magische formule:

WIE + WAT + RESULTAAT

Voor wie :

  • wie is jouw doelgroep?
  • Belangrijk dat deze duidelijk is zodat mensen zich daarin herkennen

Wat :

  • Wat doe je concreet? Wat verkoop je?

Resultaat :

  • Met welk resultaat?
  • Wat zijn de voordelen om met jou te werken, van jou te kopen?
  • Wat bereik je met jouw klanten?

Ziehier mijn concreet voorbeeld:

‘Ik help ondernemers om hun business te boosten en hun omzet te verhogen’.

Voor wie + wat + met welk resultaat.

Dit zet geïnteresseerden aan om door te vragen. Ze willen meer weten.

De basis voor de sales!

Gebruik deze magische formule en ervaar het positief effect op anderen. Geen klinisch doden meer op jouw geweten!

Kort, krachtig en vooral duidelijk!

Meer hebben we niet nodig!

Wil jij oefenen op jouw sales of elevator pitch? Kom dan naar het Business Boost Event.

En intussen, geef ons jouw pitch alvast mee in het commentaarveld.

Beluister je liever de podcast? Dat kan hieronder:

Contacteer ons

We zijn er even niet. Stuur gerust even een berichtje via dit formuliertje en wij contacteren u zo spoedig mogelijk.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search