Hoe oncommercieel is dit?!

De kracht van storytelling in sales en personal branding

Ontdek wat je absoluut niet moet doen met een klant.

Beluister je liever de podcast, scroll dan naar beneden of klik hier


Waargebeurd verhaal bij de familie Urbina:

Mijn vader bestelt een nieuw TV-meubel. Grotere TV vraagt een nieuw meubel.

Meubel gekocht en leveringsdatum wordt met leverancier bepaald. Dag X.Dag X -1 gaat rinkelt zijn telefoon.

Ah de leverancier van het TV-meubel.

Hij belt om te verwittigen dat het meubel niet geleverd kan worden, omdat de handvaten via een andere leverancier komen en deze werden bij hem niet op tijd geleverd. Reden waarom hij belt om een ander leverdatum vast te leggen.

Mijn vader begrijpt de situatie, vindt het spijtig, maar wat kan je eraan doen. Jammer genoeg niets, tenzij geduldig wachten tot de handvaten worden geleverd.

Kan gebeuren.

Gevoel hierbij van beide partijen: spijtig, maar niemand kan er iets aan doen. Algemeen gezien, geen abnormaal slecht gevoel – op commercieel vlak.

Het is al goed ook dat de leverancier gebeld heeft.

En het leven gaat verder.

Of zo zou het moeten gegaan zijn.

Maar je voelt het aankomen, zo is het NIET gegaan.

Hoe is dit verhaal dan eigenlijk ECHT gegaan?

De leverancier van het TV-meubel belt om te verwittigen dat deze niet geleverd kan worden, omdat de handvaten via een andere leverancier komen en deze werden bij hem niet op tijd geleverd, waardoor hij belt om een ander leveringsdatum vast te leggen.

Mijn vader begrijpt de situatie, vindt het spijtig, maar wat kan je eraan doen. Jammer genoeg niets, tenzij geduldig wachten tot de handvaten worden geleverd.

Kan gebeuren.

Maar dan loopt het mis!

De leverancier voegt er nog enkele zinnetjes bij en dit verandert de hele situatie!

Hij zegt: “Ik kan spijtig genoeg het meubel niet leveren omdat de handvaten via een andere leverancier komen en deze werden niet op tijd geleverd, waardoor ik graag de leveringsdatum wil verplaatsen.”

En nu komt het. Hij voegt eraan toe:

“En ik ga niet enkel langskomen om het meubel te leveren en daarna opnieuw om de handvaten erop te zetten. Ik verdien al praktisch niets op dit meubel en gewoon bij u langskomen om de handvaten te komen plaatsen betekent 2x kosten en aangezien ik hierop bijna geen marge heb, scheur ik er dan echt mijn broek aan.”

EEEEEUUUUUHHHHH! TOO MUCH INFORMATION!!

Dat laatste hoefde er echt niet bij.

Aangezien mijn vader een brave en lieve man is, heeft hij niets gezegd en heeft hij begripsvol gereageerd. Een andere leveringsdatum werd vastgelegd.

Maar laten we dit nu heel even analyseren.

Mijn vader heeft een vrij goed contact met deze leverancier. En vice versa.

Ze vinden beiden elkaar sympathiek.

Mijn vader vertrouwt de man en zijn diensten en professionalisme.

Alles ok tot hiertoe.

Dat laatste zinnetje verandert echter alles.

Mijn vader krijgt een benauwd gevoel, de sympathie voor de leverancier valt weg en hij voelt zich benadeeld.

Hoe zou de situatie geweest zijn mocht de leverancier dat extra zinnetje niet gezegd hebben? Wat zou er anders zijn geweest?

Het GEVOEL zou anders geweest zijn!

Het gevoel dat er tijdens een sales gesprek wordt gecreëerd is primordiaal. Mensen kopen voor en door mensen. En verkoop is niet enkel de WAT je verkoopt aan iemand, maar voornamelijk ook het gevoel dat je die persoon geeft tijdens de verkoop!

En daar, ja daar heeft deze leverancier volledig de bal misgeslagen!

Lesson learned: Verkopen is meer dan de verkoopactie zelf. Verkopen is ook het gevoel dat je de andere geeft tijdens deze actie!

Hou hier altijd rekening mee!

Wil jij sterker worden in sales en deze fouten niet maken.

Registreer je dan voor onze training: Boost your sales in 3 dagen.

Beluister je liever de podcast? Dat kan hieronder: