Hoe bereik je echt jouw doelen?

5 tips om meer momentum te creëren en uitstelgedrag te vermijden.

5 tips om meer momentum te creëren en uitstelgedrag te vermijden.

Beluister je liever de podcast, scroll dan naar beneden of klik hier

Heb jij dromen?

Heb jij doelen?

Ik hoop van wel.

Anders kan men zich afvragen of jij wel een goede ondernemer bent 😮

Nu, doelen en dromen zijn mooi.

Maar realiseer je ze ook?

Heb je een plan?

Kom je tot actie?

Ik ontmoet veel ondernemers die er niet in slagen hun doelen tot een goed einde te brengen.

Ik kijk ook in eigen boezem.

Ik veronderstel dat iedereen wel al eens van die projecten is opgestart om ze niet af te werken.

Waar ligt dat aan?

Ik stelde de vraag gisteren aan de groep ondernemers die lid zijn van onze High Performers Club.

Ik hoorde redenen als: gebrek aan competenties, gebrek aan tijd, geen goesting, angst om uit de comfort zone te komen, enz…

Ik zal hier zeker nog blogs over schrijven.

Vandaag wil ik het hebben over MOMENTUM.

Als mensen hun doelen niet bereiken, heeft dat vaak te maken met een gebrek aan momentum.

Ze starten enthousiast, en na een tijdje vallen ze stil.

Herken je dat?

Dit is dus gebrek aan momentum.

Ik vergelijk het met fietsen.

Je kan eigenlijk niet omvallen tijdens het fietsen (tenzij je dronken bent, of ergens tegenop rijdt ?).

Je hebt de grootste kans om om te vallen met de fiets als je bijna stil staat.

Ooit al eens meegemaakt?

Anyway, met de doelen is dat hetzelfde.

Als je bijna stil valt, ga je ze niet halen.

Is er momentum (blijf je gaan), dan groeit de kans om jouw doelen te halen exponentieel.

Maar hoe behoud je momentum?

Bij deze 5 tips:

1. Identificeer de ‘waarom’ van elk doel.

Welk project / doel zou je dit kwartaal absoluut willen realiseren? Waarom? Wat is het effect van het realiseren op jou, jouw business, jouw omgeving. In welke mate draagt dit project bij tot het grotere lange termijn doel? Wat als je het niet realiseert? Wat is dan het effect? Schrijf het op. Visualiseer het. Voel het.

Vb. Ik wil een boek schrijven over Personal Branding. Waarom? Omdat dit een perfect middel is om mijn eigen personal brand neer te zetten. Het is een perfecte marketing tool. En dit is weer belangrijk wil ik meer klanten aantrekken en mijn business uitbouwen. En dit op zich is dan weer belangrijk om financiële zekerheid op te bouwen. Voor mezelf, maar ook voor mijn gezin, voor mijn familie, voor de goede doelen die ik wil steunen, etc…

2. De 90 dagen regel

Stel, je hebt een belangrijk project voor ogen. Eentje dat ettelijke maanden in beslag neemt. Dan is het belangrijk om te gaan kijken wat het resultaat is datje na 90 dagen wil bereiken. Sommige doelen en projecten zijn lange termijn en dat maakt dat je er soms minder vat op hebt of lijkt te hebben. Om dit te vermijden is het interessant om te bedenken wat een tussenresultaat is dat je wil bereiken na 90 dagen. En dan terugwerken. 

Vb. Ik wil dat boek schrijven. Binnen 90 dagen wil ik de research gedaan hebben en de inhoudstabel hebben neergeschreven.

3. Dagelijkse block time

Wil je momentum bewaren, dan is het belangrijk om jouw project constant op jouw radar te hebben. We willen het Baader Meinhof fenomeen creëren voor ons project (vb. je denkt erover een witte Audi A3 te kopen en plots zie je overal witte Audi A3’s rondrijden. Je kent dat fenomeen wel). Anyway, om dit te creëren kan je dagelijks in je agenda 30 minuten blokkeren om aan jouw project te werken. Op deze manier creëer je een soort van gewoonte, je bouwt momentum, je creëert je Baader Meinhof fenomeen rond jouw project.

4. Sociale controle

Je geeft een commitment ivm het realiseren van jouw doel, niet enkel aan jezelf, maar ook aan anderen. Dit zorgt ervoor dat er een soort van sociale controle ontstaat. Bij mij werkt dat nog het best. Wie? Maakt niet uit. Een buddy (mede-ondernemer), je zet het in een Facebook groep en rapporteert elke week, Je zet het op Stickk.com, whatever. Zorg er wel voor dat je regelmatig rapporteert (minstens wekelijks) over jouw vorderingen.

5. Elimineer angsten

Één van de belangrijkste reden van uitstelgedrag (gebrek aan momentum) is een diepgewortelde angst – angst voor succes, verandering, falen, spot, het onbekende. Hoe ga je hiermee om? Dit is weer voer voor andere blogs, maar bij deze 1 simpele tip, stel jezelf dagelijks de vraag: “Wat zou ik vandaag doen als ik niet bang was?”

-> Ik ben benieuwd – heb jij nog extra tips? Deel ze hier.

PS: Wil jij nog meer weten over het stellen en realiseren van doelen, over de technieken en tools om uitstelgedrag te vermijden, over het overwinnen van angsten en frustraties? Dan is het Business Boost Event the place to be! Genoeg gelegenheid ook trouwens om daar jouw buddy te vinden.


Beluister je liever de podcast? Dat kan hieronder: