4 grote fouten in verkoop.

4 redenen waarom jouw klant niet bij jou koopt.

4 grote fouten in de verkoop

Beluister je liever de podcast, scroll dan naar beneden of klik hier.

Waar gebeurd verhaal van Karina.

Herken je dat? Je wordt gecontacteerd door een medewerker van een nutsorganisaties die jou om een afspraak vragen om jouw elektriciteitsverbruik en -factuur te mogen analyseren. En jou vooral daarna proberen te overtuigen om van nutsorganisatie te veranderen. Naar de hunne uiteraard.

Heel regelmatig kreeg ik dergelijke telefoontjes en steeds wimpelde ik ze af. Met als excuus: ik ben ondernemer en heb geen tijd! Of kunnen jullie dit per mail doorsturen en dan kijk ik ernaar. Zo wimpelde ik ze tactvol af.

Maar op een dag rinkelde de telefoon. Weer een iemand die mijn elektriciteit wilde analyseren en die een afspraak wilde. En ik weet niet wat ik die dag had, was ik moe, versuft, zwak, geen idee. Maar ik accepteerde een afspraak.

Na al die pogingen werd er eindelijk een afspraak ingepland! Wooow!

Ok!

Dag D was aangekomen. De dag waar persoon x van nutsbedrijf y bij mij ging komen voor DE analyse. Soit ik had me voorgenomen om te luisteren, maar om hier absoluut geen uren aan te besteden. Doelstelling was dus een korte, maar efficiënte afspraak. En wie weet, indien echt voordeliger, waarom dan ook niet veranderen.

Karina was “open”. Karina was “in the mood” om misschien te veranderen! Chapeau, Karina, na 20 jaar bij dezelfde organisatie gebleven te zijn.

Afspraak was voorzien om 11h00. Zo kon ik hem ten laatste afwimpelen om 12h00. Perfect georganiseerd. Nog snel even opruimen en dweilen. Om een goede indruk na te laten. Ikke dweil, dweil en plots hoor ik de deurbel. Watte?? Hoe?? Het was 9h55! Ik was nog niet klaar en diene gast was er al! Een uur te vroeg! Dit begon al goed!

Snel hakken aangedaan (voor de goede indruk, is belangrijk), dweil en emmer in een hoek gedropt en al lopend naar de voordeur!

En ja, daar stond hij! Mijnheer x van nutsorganisatie y.

Een uur te vroeg! Lap!

Ik gooi de deur open met de slagzin: “Je bent een uur te vroeg, wij hadden afspraak om 11h00!”

Hij keek verrast en vroeg of het toch ok was om nu te komen.

Uiteraard, ik zou die arme man geen uur laten wachten op straat. Stel je voor!

Ik begeleidde hem naar tafel en vroeg of hij een kopje koffie wilde drinken.

“Neen!” was zijn antwoord.

1ste FOUT!

Ok, dan.

We gingen aan tafel zitten en hij stelde me onmiddellijk de vraag: “Heeft u uw factuur bij u?”

2de FOUT!

“Neen!” antwoordde ik. “Ah!” zei hij, duidelijk geïrriteerd, “waarom niet?” “Wel,” zei ik dan, “omdat u mij dan sowieso een prijs geven dat iets lager is dan wat ik vandaag betaal en ik wil horen wat jullie te bieden hebben zonder dat dit een invloed heeft. Lijkt me toch normaal, niet?”

Hij was duidelijk nog meer geïrriteerd door mijn antwoord.

“Ok” zegt hij vervolgens, “onze prijs is dan 6,72 euro per kilowattuur”.

3de FOUT!

“En wat betekent dit dan concreet?” vraag ik.

“Dit kan ik u niet zeggen omdat ik uw factuur niet heb!”

Ik vermeldde opnieuw dat ik graag wilde horen wat zij te bieden hebben, zonder dat dit een invloed heeft.

En dan ja, ik kon het niet laten…

Ik geef zelf verkooptrainingen. Ik leer ondernemers hoe ze snel en efficiënt moeten verkopen. Wat ze wel en niet mogen en moeten zeggen tijdens een sales gesprek. En dan vroeg ik hem onschuldig. Ja, ja het was niet volledig onschuldig, met een tikkeltje provocatie. Ja, ik geef toe!

Ik vroeg hem of hij ooit al een sales training had gevolgd, want daar leer je dat je eerst jezelf en de organisatie kort dient voor te stellen. En vooral dat je vragen dient te stellen.

Zijn mond viel open.

Hij keek me aan met grote ogen en antwoordde: “Euh ik heb niets te vertellen iedereen kent [naam van bedrijf y].”

WRONG ANSWER!

4de FOUT!

Ik hoef jou nu niet te zeggen dat het niet goed begon. De spanning was te snijden. Er was geen klik tussen ons. Dat was duidelijk!

Om een lang verhaal, kort te maken.

Ik heb hem dan toch een factuur getoond en dan wist ik dat ik elke maand 40 euro kon besparen. Niet slecht! En na 15 minuten gaf hij aan dat hij me een mail zou sturen en vertrok hij!

Een sales gesprek van in totaal 15 min! Het kan, maar in dit geval heeft hij toch een paar keer de bal mis gelslagen.

Wat leren we nu hieruit? Welke fouten heeft die kerel gemaakt? Hoe kunnen we dit dan vermijden en wat kunnen we nu wel doen?

Even de fouten op een rijtje zetten.

1ste FOUT:

Als de klant jou iets aanbiedt om te drinken, altijd accepteren!

Waarom?

Iets drinken breekt de spanning tussen 2 personen die elkaar niet kennen.

Het geeft jou de kans om ondertussen een informeel gesprek te houden (het mooie weer, de geur van de koffie,…) om het ijs nog meer te breken. Een eerste stap naar een verhoging van de like-factor. Bovendien toon je, volgens de regels van de etiquette, een gebrek aan respect wanneer je zo’n aanbod afslaat.

2de FOUT:

Het eerste wat je absoluut moet doen tijdens een verkoopgesprek is een inleiding geven. Duidelijk formuleren wat het doel is van het gesprek en duidelijk vermelden dat er misschien op het einde een vrijblijvend voorstel zal gedaan worden.

Waarom is dit nu belangrijk?

Verkopen is een psychologisch proces. Het is belangrijk dat de potentiële koper zich mentaal al kan voorbereiden op wat er gaat komen. Zo is hij niet verrast en verwacht hij op het einde van het gesprek een voorstel.

3de FOUT:

De prijs te snel vermelden tijdens het verkoopproces heeft vaak een negatieve invloed op de potentiële koper.

Waarom?

Het verkoopgesprek is, zoals reeds gezegd, een psychologisch proces waarbij de potentiële koper geleidelijk aan zich een idee vormt van product, dienst, organisatie, verkoper en geleidelijk aan overtuigd wordt om te kopen (als de verkoper zijn vak tenminste correct uitvoert)

Wanneer de prijs fase te snel plaats vindt, dan is de koper hier meestal mentaal nog niet klaar voor.

4de FOUT:

Tijdens het verkoopgesprek is het belangrijk om iets over jezelf en/of de organisatie te vertellen. Dit is wat men noemt de autoriteit opbouwen. Je zet jouw voetafdruk met jouw ervaring, jouw waarden en/of jouw verhaal.

Waarom is dit belangrijk?

Omdat verkopen meer is dan enkel jouw product of dienst verkopen. Wij kopen voor en door mensen. People by from people. Wanneer je op de juiste manier iets over jezelf en/of de organisatie vertelt, dan zet je jouw voetafdruk.

De potentiële koper erkent jouw expertise en erkent de hij jou als ‘mens’.

De grote vraag is nu, heb ik nu bij hem gekocht of niet?

Zelfs met 40euro minder op de maand heb ik niet bij hem gekocht! Ik gunde het hem niet.

Vergeet niet: “people by from people”!

Wat leren we nu uit dit waargebeurd verhaal?

Dat het super belangrijk is om de verschillende fasen te respecteren van het verkoopproces. Elke fase heeft zijn nut, elke fase is een stapje dichter voor ‘de aankoop’.

Respecteer deze fasen en jouw verkopen zullen steeds meer resulteren op een ja, dan op een neen.

Heb jij deze fouten al gemaakt? Ik ben nieuwsgierig om het te horen


Wil jij jouw verkoopvaardigheden verbeteren? Dan is onze Boost Your Sales Training écht iets voor jou. Kijk hier voor meer informatie. https://www.businessboostevent.be/boost-your-sales/


Beluister je liever de podcast, klik hier.

PODCAST 4 grote fouten sales business boost event karina urbina en greet bunnens
Contacteer ons

We zijn er even niet. Stuur gerust even een berichtje via dit formuliertje en wij contacteren u zo spoedig mogelijk.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search